Plan zagospodarowania przestrzennego z 1936 roku
Pierwszy plan zagospodarowania przestrzennego Ciechanowa w skali 1:20000 (z 1936 roku), opublikowany dwa lata później w miesięczniku ilustrowanym „Architektura i Budownictwo”. Miasto posiadało wówczas 14 tys. mieszkańców (1934 r.), ale plan zakładał zwiększenie tej liczby do 25 tys. w 1960 roku.
W centrum planowano dość zwartą zabudowę o wysokości 3 oraz 3,5 kondygnacji. Ciekawostką jest propozycja zabudowania Rynku i przeniesienie głównego placu targowego (wraz z budową hali targowej) w rejon ówczesnego skrzyżowania ulicy Zagumiennej i Nowozagumiennej (obecnie okolice ul. Mikołajczyka). Mniejsze place targowe planowano także w rejonie ulicy Ukośnej oraz ulicy Gostkowskiej (nieopodal cegielni). Na zachód od zamku oraz na torfowiskach w pobliżu wsi Tatary zaprojektowano tereny rekreacyjne i parki. Dworzec kolejowy planowano zaś połączyć z dworcem autobusowym. Pomiędzy ul. Płońską i ul. Legionów (obecnie: ul. Wojska Polskiego) zaplanowano niewielką obwodnicę, położoną w sposób zbliżony do dzisiejszej ul. Armii Krajowej (choć nieco bliżej centrum).
Źródło: Biblioteka Cyfrowa Politechniki Warszawskiej, „Architektura i Budownictwo”, Nr 1/1938, s. 8.
(kliknij na plan, aby powiększyć w nowym oknie)
W centrum planowano dość zwartą zabudowę o wysokości 3 oraz 3,5 kondygnacji. Ciekawostką jest propozycja zabudowania Rynku i przeniesienie głównego placu targowego (wraz z budową hali targowej) w rejon ówczesnego skrzyżowania ulicy Zagumiennej i Nowozagumiennej (obecnie okolice ul. Mikołajczyka). Mniejsze place targowe planowano także w rejonie ulicy Ukośnej oraz ulicy Gostkowskiej (nieopodal cegielni). Na zachód od zamku oraz na torfowiskach w pobliżu wsi Tatary zaprojektowano tereny rekreacyjne i parki. Dworzec kolejowy planowano zaś połączyć z dworcem autobusowym. Pomiędzy ul. Płońską i ul. Legionów (obecnie: ul. Wojska Polskiego) zaplanowano niewielką obwodnicę, położoną w sposób zbliżony do dzisiejszej ul. Armii Krajowej (choć nieco bliżej centrum).
Źródło: Biblioteka Cyfrowa Politechniki Warszawskiej, „Architektura i Budownictwo”, Nr 1/1938, s. 8.
(kliknij na plan, aby powiększyć w nowym oknie)